Hyödyllisiä internet-tiedonlähteitä hyvinvointiasi edistämään

Koska itsestään on ihan hyvä pitää huolta niin on ihan hyvä saada tietoa siitä, että miten se tapahtuu. Onneksi nykypäivän tekniikalla on mahdollista moni asia kun tämän Internetin myötä tiedon saaminen on varsin helppoa. Tämän vuoksi kasasin pienen otoksen siitä, mitä kaikkea voisi hyvä olla seurata – näitä ainakin minä teen ja seurailen.

Kahvi versio 2.0 on huippu juttu! Koska shomalaiset juovat melko paljon kahvia niin tämä on melko luonnollinen tapa aloittaa itsensä ja tapojensa päivittäminen – miksi tyytyä Lyhyesti tämä tarkoittaa laadukasta kahvia, jonka sekaan on sekoitettu rasvoja kuten luomuvoita ja/tai mct-öljyä tuomaan energiaa.

Fyysisestä treenaamisesta on monenlaista näkökulmaa olemassa, mutta tässä on jotain hyviä tiedon lähteitä mistä lähteä ammentamaan:

Jos sinua kiinnostaa itsesi tutkiminen hieman tarkemmin erilaisten testien muodossa niin tässä on oivia vaihtoehtoja siihen:

Ruokavalioon löytyy monta lähestymiskulmaa ja tärkeintä onkin, että se sopii juuri sinulle yksilönä ja juuri sinun nykyiseen tilanteeseesi. Hyvää asiaa löydät tähän esimerkiksi Paleo Podcasteista, joita on kiva kuunnella missä vain.

Mielen asioihin minulle vaikuttavin on ollut NLP-opiston tarjoamat monet kurssit, joiden myötä olen alkanut ymmärtää monia asioita ihmisistä ja maailmasta. Valmennusnetin Juha on myös osaava kaveri. Heiltä löytyy joitain ilmaisia juttuja jaosta ja sen lisäksi hyviä maksullisiakin juttuja, jotka olen kokenut hyödyllisiksi.

Ellet vielä ole tutustunut niin ison J:n uutiskirje on timanttista luettavaa!

Sen sijaan, että katsoisit televisiosta hömpää, jota sieltä valtaosin tulee, niin katso internetistä vaihteeksi vaikka Internetistä TED-puheita, tässä esimerkki asentojen vaikutuksesta hormonitoimintaan tai sieni-spesialistin juttuja TEDMED:ssä 😀 tai Brian Greenen juttuja maailmankaikkeudesta tai säieteoriasta. Youtubestakin löytyy käyttistä kuten luento vaikka ei-väkivaltaisesta kielenkäytöstä sekä hyvä lista RSA Animated:n loistavasti havainnollistettuja juttuja heidän kanavaltaan. Myös niinkin perusasiasta kuin vesi, voi löytyä katsottavaa.

Bio-hakkereiden uni-webinaarissa on paljon mielenkiintoista juttua:

 

Ellei halua tuijottaa tekoaurinkoa, jota näytöksikin kutsutaan niin välillä voi vaihtaa vaikka kirjoihin, joista voisin mainita seuraavia:

Tee asioita nyt, eikä myöhemmin!

ja muista herkutella 😛

Veriarvojen mittaus Virossa on helppoa ja edullista

Jere kävi mittauttamassa veriarvojaan laboratoriossa Virossa.
Ajatus, innostus ja pohjatiedot tähän sain Biohakkereiden facebook-ryhmässä olleesta keskustelusta, kiitos siihen suuntaan.

Tuntuu, että kulttuuri itsensä tutkimiseen on muuttunut kuin vanhemmat sukupolvet eivät ole halunnut kohdata veriarvojaan “kun aina tulee sanomista pakolliselta työpaikan lääkärikäynniltä enkä halua nähdä tosiasioita” ja nytten ihmiset ovat enemmän kiinnostuneita hyvinvoinnistaan ja ennaltaehkäisevästi pitävät terveydestään huolta seuraamalla vointiaan esimerkiksi veri-arvo -mittauksilla. Mielestäni on parempi olla aktiivinen itsensä suhteen. Nyt itse asiaan!

Miksi mitata?
Koska vitamiinien ja hivenaineiden määrä verenkierrossa vaikuttaa melko moneen asiaan ja koska esimerkiksi nautin D-vitamiini -valmistetta haluan tietää miten paljon sitä on veressäni, jotta osaan tarvittaessa nauttia sitä enemmän tai vähemmän. Tarpeen mukaan siis, ei huvikseen ja sama muiden valmisteiden kohdalla. Lisäksi mittauttaa voi vaikka kasvuhormoni- ja testosteronitasojaan, jotta näkee millä kantilla ne ovat – tarvittaessa voi tehdä korjaavia toimepiteitä kuten treenata enemmän kovempaa sekä nukkua enemmän kasvuhormonia boostaamaan ja nauttia vaikka cordyä tai nokkosenjuuri-uutetta testoja nostamaan. Eli mittaa koska haluaa tietoa siitä, mitä ei ehkä ilman tuloksia voi huomata. Toki mittauksista voi oppia, että tietty asia tuntuu tietyltä ja siten oppii paremmin kuuntelemaan kehoaan. Ajan kanssa.

Miksi mitata Virossa?
Koska koin suomalaiset labrat hintavihkoina sekä paikoin jopa vaikeina koska vaativat lääkärin lähetettä. Näin oli esimerkiksi terveyskeskusyhtymällä, jonka labraan pääsi vain lääkärin lähetteellä “koska jonkun pitää ottaa vastuu” vaikka olisin halunnut vain mittauttaa arvot ilman muita palveluita. Monesti pelkkä D-vitamiini mittauskin maksaa Suomessa useita kymppejä kun etelä-naapurissa se on 8,08euroa. Kaikki Quattromed-nimisen labran hintatiedot näet tästä ja koska niitä on niin paljon niin myöhempänä tätä postausta on tekemäni mittaukset lueteltuna. Muitakin labroja löytynee kuten Medicum, mutta tätä kirjoitettaessa minulla on kokemusta vain Quattromedistä.

Tässä kohtaa annan lyhyen referaatin, ennen kuin juttu rönsyää. Eli yksinkertaisesti homma menee näin:

  1. Mene Viroon vaikka laivalla.
  2. Mene labraan taksilla tai ratikalla:
    – Parhaat tulokset saat klo 7-10 välillä
    – Muista ennen labraa paastota vähintään 12h
  3. Kerro ystävälliselle ja Lontoota ymmärtävälle virkailijalle haluamasi testit ja maksa
  4. Vuorollasi anna verta hoitsulle
  5. Nauti rakennuksen katutasossa olevassa ravintolassa vaikka kuppi teetä ja esimerkiksi mukaan tekemäsi supersmoothie.
  6. Nauti kaupungista, syö ja tule kotiin kun siltä tuntuu
  7. Nouda tulokset kun ne ovat valmiita. Todennäköisesti tämä tapahtuu erillisellä Viro-reissulla. Jos olet paikalla heti labran avautuessa niin jotkin tulokset voivat olla valmiita saman työpäivän aikana noudettavaksi 😉
  8. Tulkitse tulokset itse, ei sisälly mittausten hintaan.
    – Tässä labran tarjoama tulkinta-sivusto, joka helpottaa itsetulkintaa.
    – Tulkinta apua, ja testejä, voit saada esimerkiksi täältä.

Missä?
Kävin tosiaan Quattromed-nimisessä paikassa, joka on varsin lähellä ja hyvien kulkuyhteyksien varrella. Sinne pääsee satamasta kävellen ekaan isoon risteykseen ja ottaa ratikan numero 2 suuntaan vasen ja jää pois pysäkillä nimeltä “Väike-Paala“. Kts. ratikka-kartta.
Quattromed sijaitsee osoitteessa Väike-Paala 1, eli saman nimisestä ratikka-pysäkistä noin alle 100m päässä ja matka-aika noin 15-20min. Taksillakin pääsee about 15minuutissa noin 10-12euron hintaan/suunta, ratikalla 1,60e/suunta/naama.

Satamaan pääsee helposti esimerkiksi Eckerö Linellä ja tässä kohtaa on pari vaihtoehtoa:

  • menet paikalle edellisenä päivänä, yövyt edukkaassa hotellissa (n.30-50e/yö/huone) ja menet labraan aamulla klo 8 saaden paremmat tulokset. Yhden työpäivän tulokset saat todennäköisesti samana päivänä klo 16 mennessä, eli ennen ilta laivan lähtemistä. Pidempikestoisia testituloksia on noudettava myöhemmin omalla reissullaan. Hotellin löydät esimerkiksi Trivagosta. Tässä edukas hostelli tai vaikka koko asunto!
  • menet paikalle aamulaivalla muistaen paastota koko aamun, pääset labraan noin klo 12-12.30 ja ilta laivalla takaisin. Noudat tulokset niiden valmistuttua eri reissulla.

Mitä testata?
Minua kiinnostivat asiat kuten D-vitamiini, B12-vitamiini, kalsium, kalium, magnesium, rauta, tietty kolesterolit, insuliinit sekä kasvuhormoni- ja testosteronitasot. Kyselin ystäviltäni heidän suosittelemiaan testejä koska halusin varmistaa, että mittaan samalla kerralla asioita, joista minun on järkevää olla kiinnostunut. Sain listan suositeltavia testejä ja lopullinen listaus näytti alla olevan kuvan mukaiselta sillä poikkeuksella, että henkilökohtaisesta kiinnostuksesta lisäsin myös borrelioosi ja mykoplasma-testit. Ilman kahta viimeksi mainittua testiä hintaa tuli noin 130 euroa, kahden kanssa hieman alle 160 euroa.

Testilappunen, klikkaa isommaksi.

Kaikkia mahdollisia, kuten käänteistä kilpparitestiä (rT3) ei Quattromediltä valitettavasti löydy, mutta on siellä paljon kivaa tarjolla. Noita valitessa tämän terveyshörhön olo oli kuin lapsena karkkikaupassa – paljon kaikkea uutta jännää tarjolla… “yks d-vitamiini mittaus, sit euro kahdeksalla kymmenellä tota… ja sit …” 😀 😀

Kustannukset yhteensä:
– laiva meno-paluu noin 19-30e/hlö ilman hyttiä
– labraan ja takaisin 3,20/hlö tai taksilla noin 20-25e
– mahdollinen yöpyminen 30-50euroa ihan ytimessä
– labratestit noin 130e
– tulostenhaku laivat + labrareissu samat kuin yllä
Yhteensä minimissään: 170-180e/hlö, yöpymisen kanssa hieman enemmän.

Jos shoppailet hyödykkeitä laivalla niin voit saada myös ilmaisia lahjakortteja reittimatkoille. Ainakin Eckerö Linellä saa 100e ostosta yhden matkan ja 150 euron ostosta kaksi matkaa, joten näin voit “säästää” ja saada tulostenhaku-matkan.

Tietty Tallinnassa on hyvä myös syödä ja nauttia ruoasta koska etenkin Tallinnan vanha kaupunki on kaunis paikka kävellä, pyöriä, syöpötellä ja nautiskella elämästä, joten tähän on hyvä varata hieman budjettia myöskin.

Sanoisin kokonaisuudessaan tämän reissun olevan todella kannattava niin taloudellisesti, kokemuksellisesti kuin terveyshyödyllisestikin. Suosittelen tätä “etelän matkaa” ehdottomasti.

Vitamiini-mittaus -ralli alkakoon! 🙂

 

Varoitus: Alla oleva kuva sisältää mainoksen!

http://www.sienikauppa.com/

 

 

Lihaton Lokakuu 2013

Aion lähteä mukaan Docventuresin Lihattomaan Lokakuu -tapahtumaan jo pitkään jatkuneesta mielenkiinnosta aihetta kohtaan, ei siis juuri lokakuun yhden kuukauden mittaista lihattomuutta, vaan sellaista lihan kohtuu käyttöä. Tekstin lopussa linkkejä laatulihan tuottajille, joilla osalla on kotiinkuljetus hintaan kuuluvana 😉

Tämä täyslihaton lokakuu tulee olemaan oiva startti tälle kauan mielessä hautuneelle muutokselle koska haluan olla paremmin hyvissä.com. Lähde sinäkin messiin opiskelemaan uusia juttuja! Mä odotan ainakin innolla mitä kaikkia uusia hyviä ruokia sitä voikaan tehdä kun on laitettava mielikuvitus liikkeelle *slurps*


Continue reading

Maksanpuhdistus – poista sappikivet luonnollisesti!

Tämä ohje on Hulda Clarkin kirjasta
Hoito kaikkiin sairauksiin.

Maksanpuhdistus

Maksan puhdistaminen sappikivistä parantaa ratkaisevasti ruoansulatusta, joka on koko terveytesi perusta. Voit odottaa myös allergioittesi katoavan enemmän jokaisella puhdistuksella, jonka suoritat! Tuntuu uskomattomalta, että se poistaa myös hartia- käsivarsi- ja yläselän kipuja. Sinulla on enemmän energiaa ja lisääntynyt hyvinvoinnin tunne.

Maksan sappinestetiehyiden puhdistaminen on tehokkain menetelmä, jonka voit tehdä parantaaksesi kehosi terveyttä.
Mutta sitä ei saisi tehdä ennen loisohjelmaa, ja parhaiden tulosten saamiseksi se pitäisi tehdä munuaispuhdistuksen ja hammashoidon jälkeen.

Maksan tehtävänä on valmistaa sappinestettä 1,2–2 litraa päivässä! Maksa on täynnä putkia, jotka toimittavat sappinesteen yhteen suureen putkeen (yleiseen sappitiehyeseen). Sappirakko liittyy yleiseen sappitiehyeseen ja toimii varastointisäiliönä. Rasvan tai valkuaisen syöminen laukaisee sappirakon puristautumaan tyhjäksi noin 20 minuutin kuluttua, ja varastoitunut sappineste päätyy yleistä sappitiehyttä pitkin suolistoon.
Continue reading

Fustra: vahvista kehosi heikoimpia lenkkejä ja laajenna liikeratojasi!

Jere tutustui Fustraan ystävän kautta ja oohhoh, sehän antoi todella paljon uutta näkemystä ja tietoutta liikeratojen perusteista kun yhtäkkiä huomasi kehonsa heikoimmat lenkit esim kävelyssä tai porrasten nousemisessa. Perusjutuissa siis!

Aktiivisena valmennettavana tietenkin aloin kiinnittää huomiota näihin valmentajan kertomiin seikkoihin arki-elämässä ja olo muuttui jotenkin hyvällä tavalla jänteväksi, mutta samalla tottumattoman raskaaksi: olin siis tottunut käyttämään vähemmän optimaalisia lihaksia päivittäisissä askareissani ja nyt lihaksistoni haki tasapainoa. Nyt muutaman valmennuskerran jälkeen homma alkaa avautua paremmin, lihaksistokin on jo hieman tottunut sekä kehon lihastasapaino on rahtusen verran tasapainoisempi vaikka vielä on matkaa… onneksi tutustuin tähän tässä vaiheessa enkä vasta vuosien päästä! Kirjoitan näin koska koen asian siten. Tämä on yksi merkittävimpiä valmennuksia jossa olen käynyt. Näkisinkin, että ensin Fustralla perusteet kuntoon ja sitten vasta voimatreeniä esimerkiksi OptimalPerformancen MM-tyyliin.
Continue reading

14 luontaista tapaa testosteronin lisäämiseen kehossa

Juttu on vapaasti suomennettu seuraavasta internet-artikkelista: “Kuinka nostaa testosteroni tasoja luonnollisesti ilman steroideja”

Miksi testosteronin lisääminen? Se pitää sinut virkeänä, aktiivisena, nostaa seksuaalista halukkuuttasi ja kyvykkyyttäsi. Lisäksi hormonitoimintasi todennäköisesti toimii kokonaisvaltaisesti paremmin tämän myötä….
Continue reading

Jotain pientä hormonitoiminnasta ja siemenistä

Liittyen aiempaan Arkipäivän Avaruuslentäjä -kirjoitukseeni tänään tuli vastaan tälläinen melko naseva kirjoitus aiheeseen liittyen:
http://hidastaelamaa.fi/2013/03/kivimetsassa-adios-aivot-ja-lapsenlapset/

Jotain testosteronin luontaisesta nostamisesta: http://jere.pohjankoski.fi/blogi/?p=530

Lisäksi Kaisa Jaakolan kirjat: Hormonidieetti ja Hormonitasapaino voivat olla ihan kiintoisaa luettavaa 😉

Esimerkiksi Hormonidieetti kirjan kasvuhormoni-osiosta kirjoitinkin referoinnin: Kasvuhormoni. Kyse on siis sen luontaisesta nostamisesta omilla toimillaan.

Sienimiehen mieltä lämmitti Kivimetsän kirjoituksessa erityisesti kohta “lääkinnälliset sienet”, saatoin allekirjoittaa 😀  Niitäkin ja muuta jännää voi löytyä tuolta sienikauppa.com:sta.

Halaamisen lyhyt oppimäärä by Tony Tiikeri

Tässä ystäväni Tony Tiikerin tekemä lyhyt ohjeistus tuohon tuiki-ihmeelliseen ja maagisen arkiseen asiaan kuin halaaminen.

Halaamisen lyhyt oppimäärä.

Ole läsnä – kaikki muu on hienosäätöä.

  • Toivota halipartneri tervetulleeksi avoimin käsin ja kutsuvin sylin
  • Pidemmän osapuolen on yleensä helpompi tulla alaspäin
  • Ei tarvitse varvistella tai selkä vääränä vettää
  • Over-under – näin saadaan kunnon syleilevä ristiote
  • Halin alussa on hyvä hakea rauhassa täydellistä istuvuutta, älä huoli jos ei heti osu, mutta älä myöskään jää huonoon haliin – be the change ;P
  • Edelliseen liittyen on ihan sallittavaa ns. resetoida hali. Näin joudutaan välillä tekemään ihan ammattilaistenkin kesken. Parempi niin kuin huonosti istuva halin irvikuva 😀
  • Hali on määrätietoinen – tiukasti mutta hellästi kiinni
  • Hengitys tasaantuu yleensä automaattisesti, mutta kokenut konkari voi edesauttaa tämän ihanan harmonisen tilan saavuttamista ottamalla heti parin rytmistä kiinni :]
  • Saa huokailla autuudesta ja päästää nautinnollisia ääniä, koska halihan on yksi parhauksista!
  • Pää on kiva istuttaa partnerin niskan kaarteeseen – sitten voi tuhista korvaan *tuhtuh*
  • Saa keinuttaa peppua
  • Saa hypätä syliin
  • Ei aikarajaa!
  • Joskus bileissä tavattu kaksineuvoinen halieläin näkee joka puolelle ja voi retardisti liikkua joka suuntaan. Halieläimeen on suotuisaa tarrata kiinni omalla halillaan!
  • Niin sanottu kokovartalohali (toimitus suosittelee erittäin lämpimästi!) onnistuu turvallisesti vain vaakatasossa
  • Aina voi halia lisää! “mut justhan me halittiin” No se nyt on aivan sama kun voidaan heti halia lisää, onko muka parempaa tekemistä 😛
  • Kun halattava tyyppi saapuu sisään, on kiva ottaa alkuun ehkä skidit moro-halit, mutta kunnon suoritus tulee vasta kun tyyppi on saanut rauhassa riisua ulkovaatetuksensa ja on mukavasti sisällä :]
  • Hikinen hali maailman parhaan aktiviteetin (tanssin, duh) jälkeen on halien aatelistoa, mitä voi vaan entisestään parantaa rojahtamalla suoraan kokovartalohaliin, jonka jälkeen ihanat mursut kiipeävät mukaan – MURSUKASA!

Rakkaudella,
Tony Tiikeri miau =^_^=

 

Loppu bonarina Tomi Parkkisen kirjoitus aiheeseen liittyen:

“Keskiverto halauksen pituus kahden ihmisen kesken on noin 3 sekuntia, mutta tutkijat ovat löytäneet jotain upeaa. Kun halaus kestää 20 sekuntia, sillä on terapeuttisia vaikutuksia kehoon sekä mieleen. Syy tähän piilee halauksen aikaansaamassa “oksitosiini”-nimisen hormonin erittymisessä joka tunnetaan myös nimellä “rakkaushormoni”. Oksitosiini on hyödyllistä fyysiselle ja henkiselle terveydelle, sillä se muunmuassa auttaa rentoutumaan, tuntemaan turvaa ja rauhoittaa pelkoa sekä ahdistusta. Tämä upea rauhoittava olo tulee ilmaiseksi aina kun meillä on toinen ihminen käsivarsillamme, paijaamme kissojamme tai koiriamme, tuuditamme lapsiamme, tanssimme kumppanimme kanssa tai annamme ystävillemme olkapäätä.”

Anna jokainen päivä jotain pientä
yksi lämmin halaus
ohimenevä hyväksyvä katse
hiljainen kaunis kiitos
– pieni pala taivasta

Tomi Parkkinen
(Suomensin pidemmän tekstin vapaasti eräästä kuvatekstistä ja lisäsin jotain omaa mukaan.)

<3 Halailemisiin <3

Konsti Elää kauwwan

Eli tarpeellisia ja hyödyllisiä neuwoja ja Ojjennus-nuoria Terweyden warjelemisexi ja saada elää isohon ikähän .

Wasasa 1786 . Prändätty G . W . Londicerildä .

Joka tahtoo hywin terwesnä pysyä , ja kauwwan eleä pitkä ijällisexi , se eläkään kohtuullisesti juomasa ruasa , rakkauden harjoituxesa , kylwysä eli saunankäymisesä , suonen lyönnisä , nukkumisesä , työsä , murheesa ja muisa asian-haaroisa.

Continue reading

Superruokaluomuhörhöjen säästöopas

koottuja säästövinkkejä laadukkaisiin juttuihin

Olen kuullut sanottavan, että laatu maksaa – niin se on ruoassakin.  Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, mutta ennen kaikkea – missään nimessä ei ole järkevää syödä Pääsääntöisesti huonosti. Mitä siis tehdä jos Sibeliukset on vähissä ja kehomieli ja mielikeho kokonaisuudet halajavat ravinteita voidakseen toimia tarkoituksen mukaisesti?

Alla muutamia listattuja vinkkejä itseltäni ja tutuiltani. Jos haluat jakaa vinkkisi täällä niin laita mulle viestiä: info [@] jerapia.com  – kiitos!
Continue reading